Ушба — це магніт для альпіністів, вона завжди їм була. Красива гора, з крутими стінами і непередбачуваною погодою, більше століття служить полігоном перевірки себе для найбільш підготовлених команд. На обидві вершини прокладено безліч маршрутів, велика частина яких — екстремальні. Навіть класичний гребінь на північну вершину здатний показати характер і відбити будь-яку атаку. Наше попереднє сходження на Південну Ушбу було так емоційно насичено, що я забув пін-коди до своїх банківськими картками, якими користувався два роки.

Минулої осені ми з Васею знову звернули на неї свою увагу. Незалежно один від одного, знову і знову ми перечитували одне і те ж опис сходження на Південну Ушбу. У ньому було багато гарних фотографій, з яких стало ясно, що маршрут — прекрасна мета для вільного лазіння. Вася загорівся цією ідеєю. Мені ж хотілося пройти чарівну лінію траверса, яку дуже рідко ходять із-за небезпеки і значної трудомісткості.

Ушба і Чатын – епоха в історії альпінізму

Ідея визрівала три місяці, поки не народився в міру божевільний план траверсувати Ушбу з півдня на північ через екстремальний маршрут у двійці вільним лазанием. Така перспектива нас лякала, тому ми розклали одну велику проблему на багато маленьких і дев’ять місяців ретельно готувалися. Розділили маршрут по днях і мотузках, рюкзаки по грамах, набирали форму.

В кінці липня 2017 року ми прилетіли в жарку Грузію. Головною нашою метою була якісна акліматизація. На Ушбе акліматизуватися особливо ніде, тому ми сходили на Тетнульд. Це мальовничий сніжно-льодовий пік заввишки майже 5 кілометрів, з естетичним маршрутом по південному гребеню. Після спуску і відпочинку в Місцях ми зібрали речі і вирушили під північно-західну стіну Південної Ушбы.

Акліматизація на Тетнульде – «плезирный» альпінізм

До нашого приїзду встановилася ідеальна погода — помірні температури, рідкісні дощі без гроз. Але швидко почало теплішати, гребінь Тетнульда місцями протанув до льоду. Коли ми спустилися на відпочинок, в Грузії прийшла спека. Нас це сильно турбувало: підхід до північно-західній стіні Ушбы в таких умовах під масивом піку Мазери небезпечний, а на стіні вище ключа є сніжники.

Ушба і Мазери, на Стовпі видно патьоки води. Наша намет – точка в моренном кишені

Вода з сніжників заливала ключ, а вихід з нього прострілювався камінням. Є над чим задуматися, але навіть це не головне. Через спеку почалися грози. З краю бастіону дощі змивають камені, які летять прямо на майданчик першого біваку. Іншими словами, в перші два дні сходження дощу бути не повинно, інакше це буде сходження на небо. Далі — гребінь, на якому ніде сховатися від грози і вітру, але це менша проблема.

Поки ми підходили до стіни, смуга води з каміна розтяглася на всю стіну. Це нас бентежило – лізти 6с в потоці води неможливо, — але після дня відпочинку ми стартували в надії на похолодання. З масиву Мазери сипало всю ніч, тому ми підходили через центр ледопада. У початку гребеня стало ясно, що день буде гарячий, умови на маршруті не дозволять вільний прихвостнів, а ризик потрапити під каменепад занадто великий. Ми вирішили повернутися і почекати поки пройде спека, в запасі була тиждень. Це рішення не було ні швидким, ні легким.

Ліземо через центр ледопада до початку маршруту

На льодовику немає зв’язку, останнього прогнозу погоди у нас не було. Через годину з-за гребеня налетіла гроза і дощ лив до заходу. Ми залишили речі на льодовику і пішли вниз, відчуваючи деяке полегшення, — рішення про повернення було правильним. Через кілька днів ми повернулися під стіну. Прогноз погоди був поганий, але залишався шанс, що він зміниться або не збудеться. Він не справдився, але не в нашу користь, — лило як з відра. Ми чекали, поки запас часу не вийшов і не залишилося жодних шансів залізти хоча б на південну вершину. Під гуркіт обвалів ми зібрали речі і почали спуск. Ушба нас не прийняла.

В очікуванні погоди

Ушба — не та гора, яку планують, як відпустка. Буває, вона дає шанси, а буває — ні. Щоб використовуватися шанс, потрібно стежити за прогнозом погоди в Грузії і весь сезон бути в формі, а в потрібний момент стрибнути в літак і вистрілити в погодне вікно. Ми вивчили урок і повернемося. Онсайт не зіпсований.

Ми дякуємо DMM Climbing за найкраще скелелазна спорядження і особисто Кріса Роуландса (DMM Climbing, Wales, UK), Кшиштофа Смульского і Марка Янечека (camper.pl дистриб’ютор DMM в Польщі).

Ми також вдячні рівненському магазину мережі gorgany.com

і мережі мотузкових парків «Тарзан», ropepark.rv.ua за їх підтримку.

Євген Зразків, activelife.dp.ua
Klub Wysokogórski Warszawa (Польща)